Verhaaltje voor het slapen gaan

Nieuws Onderzoek
10-06-2019

Een uitgebalanceerde slaaproutine is net zo belangrijk voor de gezondheid als een uitgebalanceerd dieet. Maar het is niet zo goed gesteld met onze nachtrust. Zo heeft ongeveer 10 procent van de mensen slapeloosheid, ook wel insomnie genoemd, meldt het Herseninstituut. Gelukkig zijn er steeds meer nieuwe hulpmiddelen.

In ons vorige artikel 'gezondheidstrends 2019' kwam ook naar voren dat een goede nachtrust steeds meer top of mind is bij velen. Een goede nachtrust maak je niet alleen mogelijk met donkere gordijnen, voldoende melatonine en een fijn bed. Eus van Someren, hoofd van de afdeling Slaap en Cognitie van het Nederlands Herseninstituut te Amsterdam: "Om ons voor te bereiden op de slaap, hebben we een overgangstijd nodig waardoor we onze gedachten niet prikkelen met televisie, e-mail of sociale media", legt hij uit. Wat kunnen we doen om te ontspannen voor het slapen zonder televisie of social media?

Wat kan helpen is een verhaaltje voor het slapen gaan! Het idee grijpt terug naar toen we kinderen waren en een volwassene ons voorlas zodat we in slaap zouden vallen. Het kan helpen om je hoofd leeg te maken en dus te ontspannen. Daar komen slaapverhalen, oftewel audioboeken en podcasts, om de hoek kijken: "Deze zijn ontworpen om de overgang van inspanning naar ontspanning te ondersteunen", legt neurowetenschapper Els van der Helm uit. Van der Helm vindt het dan ook niet vreemd dat apps en podcasts met slaapverwekkende verhalen, ook wel 'slow literature' genoemd, in opkomst zijn.

Bron: NU.nl

Afbeelding: Fathromi Ramdlon van Pixabay