Case report: Hete peper en bizarre symptomen

Nieuws Nieuws
25-04-2018

Na het meedoen aan een peper-eetwedstrijd belandde een deelnemer bij de eerste hulp met zogenaamde ‘donderslaghoofdpijn’.
Het eten van een peper op zich is al geen pretje. Laat staan dat je er nog dagen last van hebt. Het overkwam een 34-jarige man, die na het eten van slechts één hete peper een aantal dagen ontzettende hoofdpijn had.
Het was dan ook niet zomaar een peper. De man at een Carolina Reaper, die in 2013 door het Guinness Book of World Records is uitgeroepen tot de allerheetste peper. De peper heeft een Scovillewaarde van 2,2 miljoen: zoveel keer moet het worden verdund voordat je geen scherpte meer voelt op je tong.
Vlak na het eten van de peper begon de man met kokhalzen, maar hij hield het binnen. Achteraf was het misschien beter geweest als hij toch zijn maag had geleegd, want het werd alleen maar erger.
Al snel kreeg hij pijn in zijn nek en achterhoofd, die zich vervolgens verspreidde naar de rest van zijn hoofd. De pijn ebde soms langzaam weg, maar kwam steeds met pieken weer terug en dit hield een paar dagen aan. Deze heftige vorm van hoofdpijn staat ook wel bekend als donderslaghoofdpijn. In een aantal seconden kan de pijn zijn maximum bereiken. De daarop volgende minuten waarin de pijn wegzakt, lijken wel uren te duren.
De man ging na een aantal dagen toch maar langs de eerste hulp waar verschillende testen zijn gedaan. Uit neurologische testen kwam niks naar voren, maar met een CT-scan van zijn hoofd zagen de artsen dat de slagaders erg waren vernauwd. De patiënt had het reversibele cerebrale vasoconstrictiesyndroom (RCVS).
Heel gevaarlijk is dit niet. Zoals de naam al zegt, is het omkeerbaar en het gebeurt nog vanzelf ook. RCVS is een bekende bijwerking van verschillende medicijnen en drugs, zoals antidepressiva en cocaïne. Dit was echter de eerste keer dat het syndroom ontstond na het eten van een peper.
Hoe kon de chilipeper dit veroorzaken? In pepers zit het stofje capsaïsine, dat de pijnreceptoren op je tong activeert en het prikkende gevoel van peper geeft. Het is bekend dat dit stofje ook een interactie aangaat met je bloedvaten, zowel het vernauwen als het verwijden ervan. Artsen keken er dus niet heel erg van op dat dit gebeurde.
Vijf weken later is er een nieuwe CT-scan gemaakt en de bloedvaten zagen er weer normaal uit. Niet dodelijk dus, maar zeker ook geen pretje.

Bron: KijkMagazine